Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Občas se stane, že se objeví vynález, který předběhne svou dobu, která jej neocení. Pak upadne do zapomnění a objeví se až po mnoha letech v novém kabátě jako něco převratného. Průkopníci to bohužel nemívají lehké…

Bennieho vlak aneb létající Skot existoval

Bennie Railplane
zdroj: WikiMedia Commons Bennie Railplane
aktualizováno 14.05.2013, 00:31 | 14.05.2013, 00:29 | dpo

Občas se stane, že se objeví vynález, který předběhne svou dobu, která jej neocení. Pak upadne do zapomnění a objeví se až po mnoha letech v novém kabátě jako něco převratného. Průkopníci to bohužel nemívají lehké…

Po první světové válce jistý George Bennie snil o tom, že postaví něco mezi vlakem a letadlem. Chtěl spojit rychlost letecké dopravy s bezpečností a nízkými náklady dopravy železniční. Toužil postavit vlak, který by se vznášel nad zemí, nedrncal by po klasických kolejích a neobtěžoval by cestující kouřem z komína lokomotivy.

 

Bennie Railplane - 5
(Foto: WikiMedia Commons)

 

Vymyslel tedy Bennieho Railplane, tedy něco jako „vlakoletadlo“. Bylo mu 39 let, když začal svou myšlenku realizovat. Vytvořil stroj, který se měl pohybovat po speciální dráze umístěné nad klasickými železničními tratěmi. Ty by podle jeho představ sloužily pro pomalou nákladní dopravu, kdežto railplane by měl na starosti rychlou osobní dopravu. Navzájem by si nepřekážely, což by vedle rychlosti přispělo i k většímu komfortu cestujících.

 

Přečtěte si také:

Zeppelin na kolejích aneb vlak s vrtulí

Podívejte se na nejrychlejší české lokomotivy

 

Sestrojil tedy speciální stroj s aerodynamickým trupem a také dráhu. I když se z fotografií může zdát, že se pohyboval podobně jako lanovka zavěšená na jedné koleji, ve skutečnosti využíval kolejí dvou. Horní sloužila jako nosná, spodní pod vozidlem pak jako vodící. Elegantní doutníkový tvar trupu byl zakončen dvěma vrtulemi. Ty zajišťovaly jízdu vřed i vzad a poháněly je dva elektromotory napájené z benzínových pohonných jednotek. Vodící kladka railplanu byla vybavená brzdami, takže zastavit ve stanici nepředstavovalo žádný problém. Podle výpočtů měl Bennieho „vlakoletadlo“ dosahovat rychlosti skoro 200 km/h.

 

Bennie Railplane - 3
(Foto: Getty Images)

 

V roce 1930 se Benniemu podařilo dostavět 120 m dlouhou testovací dráhu v Milngavie nedaleko Glasgow. Jeho vynálezu se v médiích začalo říkat George Bennie Airspeed Railway a v červenci 1930 se konala první veřejná prezentace vynálezu za velkého zájmu novinářů. Lidé si mohli na vlastní kůži vyzkoušet, jaké to je vozit se několik metrů nad zemí. A mnozí byli nadšeni, bylo to opravdu něco do té doby nevídaného. Jenže railplane předběhl svou dobu, a to se mu, tady přesněji řečeno Benniemu vymstilo.

 

Marně hledal investora, který by postavil dráhu pro railplane. Snažil se o to několik let, až v roce 1937 zkrachoval. Krátká testovací dráha chátrala na svém místě dvacet let, než ji na začátku 50. let rozebrali do šrotu, stejný osud potkal i railplane o deset let později. A George Bennie? Ten zemřel zapomenutý za nejasných okolností v roce 1954. Dnes v mnoha světových metropolích jezdí vysuté supermoderní vlaky a cestující to berou jako samozřejmost. Málokdo tuší, že už před druhou světovou válkou mohly takovéto rychlodráhy zkracovat vzdálenosti mezi městy. Bennieho vynález v současnosti připomíná jen pamětní deska na zbytku oné dráhy v Milngavie.

 

 

Fotogalerie

1 / 7 Otevřít fotogalerii

https://www.facebook.com/fandatv

BelAZ 75600

BEST OF FANDA: Mamut mezi mamuty aneb monstrum jezdící v dolech »

Někteří řidiči mají zálibu ve velkých SUV a zacpávají jimi úzké ulice měst. Pro opravdové vyznavače velkých aut se ale nabízí něco ze zcela jiného soudku. Co takhle giganta z totalitního Běloruska? ... více»

Hughes H-1 Racer

Tenhle rekordní letoun si postavil výstřední miliardář »

Do 2. sv. války vznikaly pro rekordní lety speciální jednoúčelové letouny. Po ní už se závody o nejvyšší rychlost staly doménou vojenských letadel. Posledním civilním rekordmanem byl stroj pojmenovaný příhodně H-1 Racer. ... více»

Aerotrain

Vlak snů vypadal jako obrovské auto »

Americký strojírenský gigant General Motors (GM) nevyráběl jen automobily, z jeho továren vyjížděly i vojenská vozidla, autobusy, strojní zařízení a také vlaky. ... více»

letoun Solar Impulse

Solar Impulse přeletí USA, jen na sluneční pohon »

Jediným letounem poháněným sluneční energií, který dokáže létat i v noci, je švýcarský stroj Solar Impulse. A právě s ním v tomto čase dva letci přelétávají Spojené státy od západu k východu. ... více»

experimentální letoun AD-1

Experimentální letoun, který měl křídlo šejdrem »

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA), se nezabýval a nezabývá jen lety do vesmíru a kosmickou technikou. Jak už jeho název vypovídá, testuje a projektuje i experimentální výzkumné letouny. ... více»

9 hlasů
Vaše hodnocení